Kompendium wiedzy na temat lakierownia samochodu. Czy można je wykonać samodzielnie?
Zabieranie się za samodzielne lakierowanie samochodu niekoniecznie musi być „misją samobójczą”, która kończy się wizytą u lakiernika. Odpowiednie podejście do tematu pozwoli usunąć odpryski lakieru, a także powstałe na nim rysy czy hologramy. Jednak jakie ubytki można usunąć samodzielnie i w jaki sposób to zrobić? Postaramy się odpowiedzieć na te pytania. Już teraz zdradzimy, że niezbędne produkty znajdziesz w sklepie lakierniczym.
Niewielkie, powierzchniowe ubytki lakieru – jak sobie z nimi poradzić?
Przede wszystkim ubytki lakieru mogą powstać w najróżniejszych okolicznościach. Często są to niewielkie zadrapania od kluczyka samochodowego albo wszędobylskiego zwierzaka, który nie może doczekać się widoku swojego właściciela. Jeśli ubytek jest niewielki można zdecydować się na lakier zaprawkowy. Oczywiście trzeba odpowiednio dobrać kolor na podstawie tabliczki znamionowej, a także umyć i przygotować powierzchnię do lakierowania. Trzeba liczyć się z tym, że w przypadku większego ubytku i zastosowania takiej metody świeżo nałożony lakier będzie się odznaczał. Podobnie jest w przypadku starszych, zmatowiałych powłok lakierniczych, których ubytki uzupełnia się świeżym lakierem. Co zatem zrobić z większymi ubytkami?
Na samym początku zmierz grubość powłoki lakierniczej
Przed przystąpieniem do lakierowania, trzeba część lakieru bezbarwnego usunąć poprzez zastosowanie odpowiedniej polerki. Wcześniej oczywiście powierzchnię, która później będzie lakierowana należy dokładnie oczyścić używając szamponu, a nawet glinki samochodowej. Po wyczyszczeniu powierzchni trzeba zmierzyć grubość powłoki lakierniczej, by nie usunąć zbyt dużo. Przedostanie się do warstwy kolorowego lakieru powoduje, że cały element trzeba lakierować od podstaw włącznie z nakładaniem szpachli. Zatem wyszlifowanie miejsca do lakierowania i pozbycie się rdzy jest bardzo istotnym etapem, który rzutuje na uzyskanie trwałej powłoki lakierniczej. Można użyć lakierów w sprayu, które zawierają w swoim składzie zarówno lakier bazowy, jak i wykańczający. Nakładanie takiej powłoki równomiernie jest bardzo istotne. Często stosuje się cieniowanie, jednak taki efekt można uzyskać lakierując także sąsiednie elementy, które również do tej pracy trzeba przygotować.
Czasem polerowanie i woskowanie może wystarczyć
Nie zawsze konieczne będzie zastosowanie lakieru na drobne ubytki. Jeśli mamy do czynienia z tzw. hologramami, czyli niewielkimi powierzchniowymi ryskami, wystarczy polerowanie i zabezpieczenie powłoki lakierniczej woskiem. Istotne znaczenie ma wybór pada, który może być mocno ścierny , średnio ścierny lub wykańczający, podobnie jak pasty polerskie. Na samym początku zawsze dobiera się pad o najmniejszej gradacji, podobnie jak pastę. Dopiero, gdy ma się wystarczające doświadczenie można z czasem szybciej dobrać właściwe elementy. Polerowanie pozwala usunąć niewielkie i średnie rysy, a woskowanie uwydatnia kolor lakieru. W tej sytuacji, gdy pozbędziesz się widocznych rys, ponowne lakierowanie nie będzie konieczne.
Kiedy nie możesz samodzielnie wykonać lakierowania bądź jest to bardzo utrudnione?
W sytuacji, gdy karoseria Twojego samochodu była już lakierowana i to w dodatku na inny kolor niż fabryczny, wtedy dobranie odpowiedniego lakieru zaprawkowego będzie trudniejsze. Oczywiście jeśli znasz dokładne parametry możesz udać się do mieszalni, gdzie profesjonaliści dobiorą właściwy odcień. Lakierowanie dużego elementu wymaga sterylnych warunków, gdzie nie występuje brud, kurz ani piasek, które mogłyby osiadać na niezaschniętej karoserii. Dlatego jeśli nie posiada się właściwych warunków warsztatowych, lepiej udać się do lakiernika, który wykona lakierowanie w szczelnej komorze. Istotne znaczenie ma również temperatura w której odbywa się lakierowanie. Powinna być ona pokojowa. Jeśli nie da się zapewnić takich warunków, to za większe naprawy lakiernicze, pomijając już umiejętności, nie warto się zabierać.
Niewątpliwie sklep lakierniczy oferuje wszystko co potrzebne do autokorekty lakieru. Możesz również dokonać pełnego lakierowania, gdyż dostępna jest również szpachla, a także lakiery bazowe i wykończeniowe. Jeśli czujesz się na siłach, by sprostać wyzwaniu i masz odpowiednie warunki i narzędzia, to nic nie stoi na przeszkodzie.