Jak radzić sobie z nadmierną wilgocią w samochodzie i ogniskami rdzy?
Nadmierna wilgoć jest problemem nie tylko w domach, ale również w samochodzie, który często niejako jest naszym drugim domem, w którym spędzamy sporo czasu. Warto zadbać o to, by wilgoć jak najbardziej ograniczyć, gdyż ona wpływa nie tylko na zapach we wnętrzu auta czy rozwój pleśni i grzybów szkodliwych dla zdrowia, ale także pojawienie się ognisk korozji na wewnętrznych elementach karoserii. Kamyki na drodze, piasek, czy sól drogowa w połączeniu z opadami powodują ubytki lakieru i tworzenie się idealnego środowiska dla rozwoju rdzy. W dzisiejszym poradniku dowiesz się, jak radzić sobie z nadmiarem wilgoci i jak go uniknąć, a także w jaki sposób pozbyć się ognisk korozji.
Po pierwsze: sprawdzenie drożności kanałów odpływowych
W walce z wilgocią ważna jest drożność kanałów odpływowych, a także jakość uszczelek, których uszkodzenie może prowadzić do dostania się wilgoci do wnętrza samochodu. Trzeba sprawdzić drożność kanałów znajdujących się pod przednią szybą i maską. Ważna jest także drożność kanalików pod klapą bagażnika. Trzeba sprawdzać czy nic nie blokuje odpływu wody, to znaczy usuwać przyklejone liście i inne zanieczyszczenia. Jeśli chodzi o nieszczelność uszczelek w drzwiach czy na szybach, to takie usterki należy usuwać w warsztacie samochodowym. Należy także dbać o czystość szyb, nie tylko z zewnątrz, ale również od wewnątrz. Przydatny może być preparat typu anty para.
Po drugie: dbanie o czystość kabiny samochodowej
Nadmierna wilgoć gromadzi się również, gdy zaniedbujemy stan dywaników, tapicerki i reszty wnętrza samochodu. Wystarczy błoto i wilgoć z butów by z czasem pojawił się nieprzyjemny zapach wilgoci, a przy tym zaczęły rozwijać się patogeny. Dlatego należy bezwzględnie dbać o czystość. Jeśli podłoga jest przemoczona to można rozłożyć, po wyciągnięciu dywaników gazetę która wchłonie wilgoć albo też użyć żwirku dla kota, który ma właściwości higroskopijne. Oczywiście potem gruntownie trzeba oczyścić podłogę. Nie można zapominać o ścieraniu kurzu z kokpitu.
Po trzecie: wentylacja, wietrzenie samochodu, pochłaniacze wilgoci
Jakość wentylacji i klimatyzacji ma duży związek z gromadzeniem się wilgoci w samochodzie. Trzeba dbać o filtr przeciwpyłkowy i regularnie go wymieniać. Konieczny jest przegląd klimatyzacji przynajmniej raz do roku. Można również stosować specjalne pianki do kanałów wentylacyjnych, służące ich udrożnieniu i neutralizacji pleśni i grzybów. Trzeba pamiętać, że sprawna klimatyzacja pozwala szybko pozbyć się wilgoci z szyby samochodowej. Parowanie szyb związane jest ze znaczną różnicą temperatur wewnątrz pojazdu po dłużej trasie i na zewnątrz i najczęściej mamy z nim do czynienia jesienią i zimą. Warto więc przed zamknięciem drzwi pamiętać o wywietrzeniu samochodu. W ten sposób można wyrównać temperaturę i ograniczyć parowanie, a tym samym osadzanie się kropelek wilgoci na szybach. W walce z wilgocią pomagają również specjalne pochłaniacze, które absorbują wodę z powietrza. Stosowanie takiego środka nie eliminuje jednak konieczności sprawdzania drożności kanalików i stanu uszczelek, kanalizacji i wentylacji.
Po czwarte: skuteczne usuwanie ognisk rdzy
Zaniedbania prowadzą do pojawienia się ognisk rdzy. Dlatego trzeba dokonać oględzin miejsc, które najczęściej i najszybciej korodują. Niezawodny w usuwaniu takich „niespodzianek” jest neutralizator rdzy. Jego zastosowanie jest bardzo proste zarówno na drzwi, progi, nadkola i inne elementy, które ulegają korozji. Na początku w sposób mechaniczny trzeba pozbyć się rdzy z danego elementu stosując papier ścierny o odpowiedniej gradacji. Potem należy zastosować neutralizator rdzy, który jednocześnie może być podkładem. Oczywiście zabezpieczeniu antykorozyjnemu czy usunięciu ognisk rdzy należy poddać także najbardziej narażone podwozie, ale tu trzeba mieć do dyspozycji odpowiednie warunki i podnośniki. Wyczyszczony z rdzy element można pokryć szpachlą i lakierem.
Warto wiedzieć, że środki takie jak neutralizator rdzy zwiększają trwałość elementów podatnych na korozję i stanowią warstwę ochronną, która opóźnia ich ponowne pojawienie się. Zwalczanie wilgoci jest ważne, jeśli chce się by samochód służył nam przez wiele lat.